Hot!

Ανάλυση εξωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης! Ανάλυση PEST!

Το περιβάλλον στο οποίο λειτουργεί μία επιχείρηση παίζει καθοριστικό ρόλο στην πορεία που έχει και θα έχει στο μέλλον. Είναι σημαντικό λοιπόν να γίνεται συνεχής παρακολούθηση των τάσεων του περιβάλλοντος έτσι ώστε να εντοπίζονται ευκαιρίες που θα επιφέρουν θετικά αποτελέσματα στην επιχείρηση αλλά και απειλές ώστε να αποφευχθούν ή να μετριασθούν προβλεπόμενα αρνητικά αποτελέσματα. Η ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος δεν αφορά μόνο την έναρξη των λειτουργιών μιας επιχείρησης όπως συχνά παρατηρείται αλλά πρέπει να γίνεται σε συχνή βάση όπως αναφέρθηκε παραπάνω για να προσαρμόζονται κατάλληλα οι ενέργειες και στρατηγικές της επιχείρησης. Μία συνηθισμένη ανάλυση του ευρύτερου περιβάλλοντος που επηρεάζει κάθε επιχείρηση αποτελεί η ανάλυση PEST. Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά τι περιλαμβάνει:



Πολιτικό ή Νομικό περιβάλλον: αφορά το γενικότερο πολιτικό πεδίο στο οποίο δραστηριοποιείται η επιχείρηση. Για παράδειγμα, η πολιτική σταθερότητα είναι πιθανότατα ευνοϊκός παράγοντας για τη λειτουργία της επιχείρησης ενώ η αστάθεια επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στις επενδύσεις και στη λειτουργία της. Επίσης, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στους κανονισμούς σχετικά με τις εμπορικές πράξεις, τις φορολογικές διατάξεις και την προστασία του καταναλωτή για τη σωστή λειτουργία.

Οικονομικό περιβάλλον: αφορά την οικονομική κατάσταση της χώρας που επηρεάζει άμεσα τα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων, καθώς οι οικονομικές συνθήκες έχουν αντίκτυπο στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Μία επιχείρηση θα πρέπει να αναλύει στοιχεία όπως το ΑΕΠ, τη γενικότερη οικονομική ανάπτυξη της χώρας,  τα επίπεδα απασχόλησης, τον πληθωρισμό, τις τιμές συναλλάγματος και το διαθέσιμο εισόδημα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να προβλεφθούν πιο ρεαλιστικά τα αποτελέσματα της επιχείρησης.

Κοινωνικό-Δημογραφικό Περιβάλλον: αφορά τους κοινωνικούς και τους δημογραφικούς παράγοντες που επικρατούν γενικότερα στη χώρα και ειδικότερα στην περιοχή που εστιάζει μια επιχείρηση. Οι συγκεκριμένοι παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των επιθυμιών και αναγκών των καταναλωτών και μπορούν να υποδείξουν σημαντικές πληροφορίες για το τί ακριβώς χρειάζονται οι καταναλωτές και τις διαφημιστικές απαιτήσεις για μεγαλύτερη επιτυχία. Στοιχεία που πρέπει να ερευνηθούν είναι ο τρόπος ζωής – lifestyle, οι τύποι οικογένειας, το εκπαιδευτικό επίπεδο, η θρησκευτική διάρθρωση του πληθυσμού και άλλα.

Τεχνολογικό Περιβάλλον: Οι μεταβολές στην τεχνολογία μπορεί να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία μιας επιχείρησης, κυρίως σε ορισμένους κλάδους. Θα πρέπει να αξιολογηθεί το τωρινό τεχνολογικό επίπεδο, οι πιθανές προοπτικές ανάπτυξης νέων τεχνολογιών, οι διαδικασίες υιοθέτησης νέων τεχνολογιών από την επιχείρηση και εάν αυτές είναι εφικτές. Οι μεγαλύτερες εταιρίες κυρίως χρειάζονται διάφορα ενδο-συστήματα για την σωστή ροή των λειτουργιών.

Η αποτελεσματική αξιολόγηση του περιβάλλοντος δεν είναι και τόσο εύκολη και πολλές φορές οι ευκαιρίες και απειλές του περιβάλλοντος δεν είναι τόσο ευδιάκριτες. Πρέπει όμως να δίνεται η σωστή βαρύτητα κατά τη διαδικασία ανάλυσης της υπάρχουσας κατάστασης του εξωτερικού περιβάλλοντος καθώς και των προβλέψεων για το μέλλον, πολλές φορές με την υποστήριξη ειδικών σε θέματα έρευνας και προβλέψεων.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου