Hot!

Στρατηγική τοποθέτησης προϊόντος!

Η τοποθέτηση του προϊόντος (positioning) δηλαδή η διαμόρφωση μιας συγκεκριμένης εικόνας για το προϊόν στα μάτια των καταναλωτών αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής μάρκετινγκ. Πρόκειται για τη δημιουργία μιας συγκεκριμένης αντίληψης που οι έμποροι θέλουν να έχει η ομάδα-στόχος τους. Αφορά την ταυτότητα ενός εμπορικού σήματος και τα στοιχεία εκείνα που το διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές. Οι έμποροι πρέπει να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά που καθιστούν το προϊόν τους μοναδικό. Ορισμένες στρατηγικές τοποθέτησης μπορεί να είναι:

-η τοποθέτηση με βάση τα χαρακτηριστικά του προϊόντος (εστίαση σε συγκεκριμένα δυνατά χαρακτηριστικά του προϊόντος

-η τοποθέτηση με βάση τη σχέση τιμής-ποιότητας (εστίαση στο γεγονός ότι το προϊόν έχει την κατάλληλη ποιότητα για την τιμή του)

-η τοποθέτηση με βάση τα οφέλη (τονίζουμε τί συγκεκριμένα οφέλη θα έχει ο καταναλωτής από το προϊόν – όχι εστίαση στα τεχνικά χαρακτηριστικά

-η τοποθέτηση με βάση τη χρήση (εστίαση σε συγκεκριμένους τρόπους με τους οποίους μπορεί να χρησιμοποιηθεί το προϊόν και πιθανή πρόταση για καινούριες χρήσεις)

-η τοποθέτηση με βάση το χρήστη (τονίζουμε τα χαρακτηριστικά που έχουν οι τελικοί καταναλωτές στους οποίους στοχεύει η επιχείρηση)


Παρακάτω σας παρουσιάζουμε την ολοκληρωμένη διαδικασία όσον αφορά τη χάραξη της στρατηγικής τοποθέτησης για κάποιο προϊόν/υπηρεσία:



Διαδικασία στρατηγικής τοποθέτησης


1) Ορισμός ανταγωνιστικών προϊόντων (ελέγχουμε ποιοι είναι οι πιθανοί ανταγωνιστές μας και τα χαρακτηριστικά τους)

2) Ορισμός των σημαντικών χαρακτηριστικών της κατηγορίας προϊόντων (κατανοούμε ποια είναι τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά για τους καταναλωτές στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντος – δεν ψάχνουμε μόνο για τους ντόπιους ανταγωνιστές μας αλλά παίρνουμε ιδέες π.χ και από το εξωτερικό)

3) Συλλογή πληροφοριών από πελάτες ή πιθανούς πελάτες σχετικά με τις αντιλήψεις τους για κάθε ανταγωνιστικό προϊόν καθώς και το δικό μας όσον αφορά τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που βρήκαμε παραπάνω)

4) Ανάλυση της θέσης κάθε προϊόντος στο μυαλό του καταναλωτή (εδώ μπορούμε να συγκρίνουμε ανά 2 βασικά χαρακτηριστικά και να τοποθετούμε το προϊόντα σε σημεία – σχήμα με 2 άξονες – ο κάθε άξονας αντιπροσωπεύει το κάθε χαρακτηριστικό)

5) Προσδιορισμός της τρέχουσας θέσης κάθε προϊόντος

6) Ορισμός του προτιμώμενου συνδυασμού των σημαντικών χαρακτηριστικών για τους πελάτες (τα χαρακτηριστικά που θέλουμε εμείς να στοχεύσουμε)

7) Εξέταση του βαθμού στον οποίο οι προτιμήσεις των τμημάτων της αγοράς ταιριάζουν με την τρέχουσα θέση του προϊόντος μας

8) Επιλογή στρατηγικής τοποθέτησης ή επανατοποθέτησης (εδώ επιλέγετε την καταλληλότερη στρατηγική τοποθέτησης όπως αναφέρουμε παραπάνω - τοποθέτηση με βάση τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, τη σχέση τιμής-ποιότητας, τα οφέλη, τη χρήση, το χρήστη.


Κοινά σφάλματα τοποθέτησης


Κάποια από τα συνηθέστερα σφάλματα που γίνονται κατά την στρατηγική τοποθέτησης του προϊόντος είναι τα εξής: Ένα πολύ κοινό λάθος τοποθέτησης είναι η τοποθέτηση που βασίζεται σε ένα χαρακτηριστικό προϊόντος που δεν είναι πολύ σημαντικό για τους καταναλωτές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια έρευνα μάρκετινγκ είναι απαραίτητη για τον καθορισμό των βασικών χαρακτηριστικών μιας κατηγορίας προϊόντων. Ένα άλλο λάθος είναι η τοποθέτηση σε ένα χώρο στην αγορά όπου υπάρχουν πολλά ανταγωνιστικά προϊόντα ενώ θα ήταν καλύτερα να υπήρχε επικέντρωση σε ένα κενό στην αγορά, ακόμα και αν είναι σχετικά μικρό.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου